lørdag 16. april 2016

Rumpeldunkarena med Overnatting

Vi fikk i oppgave å designe og bygge en modell av en rumpeldunkbane for gomper (viktig, fordi det betyr at spillet skal foregå på bakken og ikke i luften) med overnattingsfasiliteter for 200 stykker. Min første innskytelse var at jeg ville gjøre det i «middelalderstil», for jeg ser for meg at det er mest «Harry Potter-fans» som er interessert i å dra på kamp og overnatte, og de ønsker kanskje en ekte «Harry Potter»-opplevelse. Mer spesifikt enn «middelalderstil» har jeg valgt å utforme modellen min i Romansk byggestil.

Jeg hadde en lang og ganske tung prossess med å bli enig om meg selv om hvordan jeg ville ha det. Og allerede i skisseprossessen hang jeg meg opp i detaljarbeid som gjorde at jeg sto fast og ikke kom noe videre. Som at hvis jeg brukte den og den målestokken på modellen, så ville hvert hus være så og så stort, og si at det da var plass til så mange mennesker i hvert hus, hvor mange kvadratmeter blir det per person, ville ikke det blitt ganske dyrt(?) er folk villig til å betale så mye for å komme hit og se på rumpeldunkkamp???

For å overvinne overtenkinga så satte jeg til slutt rett og slett bare i gang å bygge på flere modeller. Jeg visste ca. hvordan jeg ville at borgen skulle se ut, og jeg visste også at man får mye inspirasjon av å begynne å bruke materialet, for først da ser man potensiale og nye muligheter. Og det fungerte fint! En stund. Etter å ha bygget på flere modeller, og malt en hel borg i romansk stil (selv om rosevinduene vel og merke er i gotisk stil) var jeg ikke fornøyd. Borgen så tung og plump ut, og jeg hadde lite plass igjen til å bygge byen og torget jeg ville ha rundt.


Såå jeg begynte på nytt. Og etter å ha prøvd meg frem litt og fått en følelse av materialet, var det lettere å bli enig med meg selv om en fornuftig målestokk (1:250). Jeg bygget nå en mindre rumpeldunkbane, men beholdt (nesten) høydemålene på tårna, noe som fikk arenaen til å se litt lettere og mer høystrukket ut. Men den taktypen jeg prøvde meg på var veldig vanskelig å få gjennomført godt. Selv om ikke det syns så godt på bildene, var det omtrent umulig å få vinklene og sidene til å passe, så det ble bare skjevt og stygt, så jeg gikk tilbake til den "gamle" taktypen. Så jeg bygget om og lagde deler av denne arenaen på nytt også. 

Etter å ha fullført arenaen begynte jeg på overnattingsfasilitetene, som skulle bestå av mange små hus som til sammen utgjorde en liten by, og med et lite torg.

Opplevelsen for de besøkende
På torget kan man få kjøpt kamp-tilbehør som bannere, flagg, hatter, supportertrøyer, osv., og man kan få kjøpt diverse hurtigmat og drikke. Dette vil være en samlingsplass for de besøkende og en plass for liv og røre og sosialt opplegg utenom kampene.
I byen finner du fem ulike hus-typer.
1
-          Sengeplass til to voksne og en hems med plass til tre barn.
-          Huset har ett bad
-          Det er tre hus av denne typen i byen
-          Dette huset er godt egnet for familier

-          Sengeplass til 9 personer på sovesal
-          Separat fellesdusj for gutter og jenter
-          Tre toaletter
-          Byen har ni hus av denne typen
-          Billigste løsning for overnatting i byen

-          Sengeplass til 4 personer i samme rom
-          Ett fellesbad og ett toalett på eget rom
-          Det er 16 hus av denne typen i byen
-          Passer for gode venner som trives tett på hverandre

4
-          Sengeplass til 4 personer, fordelt på tre rom
-          Har et lite oppholdsrom med to sofaer, liten kjøkkenbenk, microbølgeovn og vask
-          Ett fellesbad, og ekstra toalett på eget rom
-          Det er 10 hus av denne typen i byen
-          Best egnet for de som ønsker litt privatliv

-          Sengeplass til tre personer i samme rom
-          Sofakrok
-          Et bad
-          Det er 9 hus av denne typen i byen
-          Passer for gode venner eller familie
Til sammen rommer byen akkurat 200 sengeplasser.


Bygget i Romansk byggestil
Middelalderen generelt, og også den romanske stilen er preget av et åndeliggjort uttrykk. Siden de (så vidt vi vet) ikke hadde rumpeldunkarenaer i middelalderen, har jeg valgt å gi min rumpeldunkarena rollen til de «viktigste» bygningene i romansk periode, siden det tross alt er det viktigste bygget i min modell. Arenaen bærer altså preg fra både den romanske basilikaen, klosteret og borgen. Jeg kan starte med å gjøre rede for arenaens form og fasade. Arenaen er formet som en firkantet borg med et tårn i hver ende. Sidene bærer preg av ringmurer, massive steinmurer helt mot kanten av fjellskrenten for å være utilgjengelig for inntrengere. På toppen har de løpeganger, beskyttet av skyteskår. Men innsiden av sidemurene er bygget som tribuner til rumpeldunkarenaen. Tårnene er derimot hentet fra romanske basilikaer (dog tatt meg friheten til å ha to tårn i østenden også, istedenfor alle påbyggene som var vanlig å bruke ved korpartiet). Vestfronten (hovedinngangen) har som romanske basilikaer to hovedtårn, ett på hver side av inngangsdøren. Tårnene strekker seg mot himmelen for å symbolisere middelalderens åndelige holdning. Alle vinduer, dører og åpninger er utformet som romanske buer. Selv om det ikke synes på denne lille modellen, er de satt sammen med steiner, der den siste steinen som settes inn er den i toppen, som har vinkler som skrår inn mot sentrum av buen, og slik setter spenn i buen og holder den på plass mot vekten av de tunge steinveggene. Rumpeldunkarenaen er inspirert av romanske kloster med tanke på plasseringen. Det kommer kanskje ikke godt nok frem i denne modellen, men den er tenkt til å stå på toppen av en fjellskrent ute på en øy. Slik var også klosterne plassert, på de mest utilgjengelige og truende stedene, for å vise at frelsen og troen kan temme hva som helst.

Byen rundt er bygget organisk, slik middelalderbyene som regel var bygget. De var ofte bygget ut fra tilknytningen til et kloster eller en borg, i mitt tilfelle i tilknytning til rumpeldunkarenaen. Og i tillegg bygget på en topp. Siden de romanske byene ofte var beskyttet av en tung bymur, hadde de ikke særlig sjanse til å vokse og bre seg utover. Derfor ble byene tettere og tettere ettersom de vokste i innbyggere. Gatene krummer seg imellom tette bygg, og ofte var det overhengende etasjer over de trange gatene. Jeg har bare én bygningstype i byen min med overhengende etasje, men alle husene er plassert tett i tett i trange gater, og med et lite torg. Sentraltorgene var viktige i den romanske byen, og mitt torg er formet litt som et krummet skjell som vender seg mot rumpeldunkarenaen, lik som Campo de Siena sitt sentraltorg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar