Vi
fikk i oppgave å designe og bygge en modell av en rumpeldunkbane for gomper
(viktig, fordi det betyr at spillet skal foregå på bakken og ikke i luften) med
overnattingsfasiliteter for 200 stykker. Min første innskytelse var at jeg
ville gjøre det i «middelalderstil», for jeg ser for meg at det er mest «Harry
Potter-fans» som er interessert i å dra på kamp og overnatte, og de ønsker
kanskje en ekte «Harry Potter»-opplevelse. Mer spesifikt enn «middelalderstil»
har jeg valgt å utforme modellen min i Romansk
byggestil.
Jeg
hadde en lang og ganske tung prossess med å bli enig om meg selv om hvordan jeg
ville ha det. Og allerede i skisseprossessen hang jeg meg opp i detaljarbeid
som gjorde at jeg sto fast og ikke kom noe videre. Som at hvis jeg brukte den
og den målestokken på modellen, så ville hvert hus være så og så stort, og si at
det da var plass til så mange mennesker i hvert hus, hvor mange kvadratmeter
blir det per person, ville ikke det blitt ganske dyrt(?) er folk villig til å
betale så mye for å komme hit og se på rumpeldunkkamp???
For
å overvinne overtenkinga så satte jeg til slutt rett og slett bare i gang å
bygge på flere modeller. Jeg visste ca. hvordan jeg ville at borgen skulle se ut, og
jeg visste også at man får mye inspirasjon av å begynne å bruke materialet, for
først da ser man potensiale og nye muligheter. Og det fungerte fint! En stund.
Etter å ha bygget på flere modeller, og malt en hel borg i romansk stil (selv om rosevinduene vel
og merke er i gotisk stil) var jeg ikke fornøyd. Borgen så tung og plump ut, og
jeg hadde lite plass igjen til å bygge byen og torget jeg ville ha rundt.
Såå
jeg begynte på nytt. Og etter å ha prøvd meg frem litt og fått en følelse av
materialet, var det lettere å bli enig med meg selv om en fornuftig målestokk
(1:250). Jeg bygget nå en mindre rumpeldunkbane, men beholdt (nesten)
høydemålene på tårna, noe som fikk arenaen til å se litt lettere og mer
høystrukket ut. Men den taktypen jeg prøvde meg på var veldig vanskelig å få gjennomført godt. Selv om ikke det syns så godt på bildene, var det omtrent umulig å få vinklene og sidene til å passe, så det ble bare skjevt og stygt, så jeg gikk tilbake til den "gamle" taktypen. Så jeg bygget om og lagde deler av denne arenaen på nytt også.
Etter å ha fullført arenaen begynte jeg på
overnattingsfasilitetene, som skulle bestå av mange små hus som til sammen
utgjorde en liten by, og med et lite torg.
Opplevelsen for de
besøkende
På
torget kan man få kjøpt kamp-tilbehør som bannere, flagg, hatter,
supportertrøyer, osv., og man kan få kjøpt diverse hurtigmat og drikke. Dette
vil være en samlingsplass for de besøkende og en plass for liv og røre og
sosialt opplegg utenom kampene.
I
byen finner du fem ulike hus-typer.
-
Sengeplass
til to voksne og en hems med plass til tre barn.
-
Huset
har ett bad
-
Det
er tre hus av denne typen i byen
-
Dette
huset er godt egnet for familier
-
Sengeplass
til 9 personer på sovesal
-
Separat
fellesdusj for gutter og jenter
-
Tre
toaletter
-
Byen
har ni hus av denne typen
-
Billigste
løsning for overnatting i byen
-
Sengeplass
til 4 personer i samme rom
-
Ett
fellesbad og ett toalett på eget rom
-
Det
er 16 hus av denne typen i byen
-
Passer
for gode venner som trives tett på hverandre
-
Sengeplass
til 4 personer, fordelt på tre rom
-
Har
et lite oppholdsrom med to sofaer, liten kjøkkenbenk, microbølgeovn og vask
-
Ett
fellesbad, og ekstra toalett på eget rom
-
Det
er 10 hus av denne typen i byen
-
Best
egnet for de som ønsker litt privatliv
-
Sengeplass
til tre personer i samme rom
-
Sofakrok
-
Et
bad
-
Det
er 9 hus av denne typen i byen
-
Passer
for gode venner eller familie
Til
sammen rommer byen akkurat 200 sengeplasser.
Bygget i Romansk
byggestil
Middelalderen
generelt, og også den romanske stilen er preget av et åndeliggjort uttrykk.
Siden de (så vidt vi vet) ikke hadde rumpeldunkarenaer i middelalderen, har jeg
valgt å gi min rumpeldunkarena rollen til de «viktigste» bygningene i romansk
periode, siden det tross alt er det viktigste bygget i min modell. Arenaen
bærer altså preg fra både den romanske basilikaen, klosteret og borgen. Jeg kan
starte med å gjøre rede for arenaens form og fasade. Arenaen er formet som en
firkantet borg med et tårn i hver ende. Sidene bærer preg av ringmurer, massive steinmurer helt mot
kanten av fjellskrenten for å være utilgjengelig for inntrengere. På toppen har
de løpeganger, beskyttet av skyteskår. Men innsiden av sidemurene er bygget som
tribuner til rumpeldunkarenaen. Tårnene er derimot hentet fra romanske
basilikaer (dog tatt meg friheten til å ha to tårn i østenden også, istedenfor
alle påbyggene som var vanlig å bruke ved korpartiet). Vestfronten
(hovedinngangen) har som romanske basilikaer to hovedtårn, ett på hver side av
inngangsdøren. Tårnene strekker seg mot himmelen for å symbolisere
middelalderens åndelige holdning. Alle vinduer, dører og åpninger er utformet
som romanske buer. Selv om det ikke synes på denne lille modellen, er de satt
sammen med steiner, der den siste steinen som settes inn er den i toppen, som
har vinkler som skrår inn mot sentrum av buen, og slik setter spenn i buen og
holder den på plass mot vekten av de tunge steinveggene. Rumpeldunkarenaen er
inspirert av romanske kloster med tanke på plasseringen. Det kommer kanskje
ikke godt nok frem i denne modellen, men den er tenkt til å stå på toppen av en
fjellskrent ute på en øy. Slik var også klosterne plassert, på de mest
utilgjengelige og truende stedene, for å vise at frelsen og troen kan temme hva
som helst.
Byen
rundt er bygget organisk, slik middelalderbyene som regel var bygget. De var
ofte bygget ut fra tilknytningen til et kloster eller en borg, i mitt tilfelle
i tilknytning til rumpeldunkarenaen. Og i tillegg bygget på en topp. Siden de
romanske byene ofte var beskyttet av en tung bymur, hadde de ikke særlig sjanse
til å vokse og bre seg utover. Derfor ble byene tettere og tettere ettersom de
vokste i innbyggere. Gatene krummer seg imellom tette bygg, og ofte var det
overhengende etasjer over de trange gatene. Jeg har bare én bygningstype i byen
min med overhengende etasje, men alle husene er plassert tett i tett i trange
gater, og med et lite torg. Sentraltorgene var viktige i den romanske byen, og
mitt torg er formet litt som et krummet skjell som vender seg mot
rumpeldunkarenaen, lik som Campo de Siena sitt sentraltorg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar